Veckans Alptips handlar om hur du tränar upp dig inför skidsemestern. Det är övningar som du enkelt kan göra hemma utan att ens byta om. Vi räknar med att det tar max ca 15 minuter. Nästa vecka kan du antingen plussa på eller byta till detta programmet >>

1. Hopp sida till sida med knäböj – 3 x 10
Det här är en superbra grundövning för skidåkning. Här bygger du upp lår- och rumpmuskler och dessutom småmuskler i knän och fotleder. Ta det lugnt och stanna gärna i knäböjet i någon sekund. Se till att dina knän inte är framför tårna.

hopp_sidasida_sts-alpresor_veckans_alptips

2. Tåhävningar – 3 x 20
En klassiker. Snabbt upp – långsamt ner. Stanna gärna på tå i någon sekund. Stå vid en vägg men försök att inte hålla för mycket. Bra för fötter, vader och bål.

toe_sts-alpresor_veckans_alptips

3. Sitta mot vägg – 3 x 45 sek 
När du nu ändå står vid en vägg är det bara att vända på dig och sätta  dig ”i stolen”. Klassiker som ger bra effekt på lårmusklerna som används vid skidåkning. Sitt i 90 graders vinkel och härda ut genom att t.ex. nynna en melodi. Statisk styrka i lår och rumpa som gör att du håller ut längre i backarna utan att stanna.

sitta_stol_sts-alpresor_veckans_alptips

Allt detta bör du klara av på mindre än 15 minuter och du kan som sagt göra alla övningarna i hemmets lilla vrå. Så nu finns det inga bortförklaringar – det är bara att börja försäsongsträna så du är fit for fight när det bär av till Alperna. Det är dessutom jättekul att märka att man blir starkare för varje gång.

Lycka till!

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *