Aktiva semesterresor har blivit allt mer populära och vi förstår verkligen varför. Vem vill inte resa iväg och träffa nya vänner, köra utmanande träningspass och njuta av livets goda i form av mat och dryck?  I höstas drog PT-stjärnan Lovisa Sandström mer känd som ”Lofsan” ner till Bad Gastein med ett gäng träningssugna gäster och körde en fullmatade vecka med varierande träningspass bland Alpernas bergstoppar.

Den 4-11 juni är det dags för Lofsans träningsvecka igen och intresset har varit extremt högt hos träningssugna män och kvinnor. Är du också sugen på att hänga med ner till Bad Gastein men känner dig osäker på om detta är något för dig? Lofsan har hjälpt oss att svara på lite frågor om resan, träningsupplägget och det fullspäckade programmet.

Lofsan

Vad är det bästa med träningsveckan i Bad Gastein?

– Förra året var jag i Alperna för första gången utanför snösäsongen och jag blev helt såld på den häftiga miljön. Jag älskar verkligen att träna utomhus och den magnifika utsikten gör allt mycket lättare.

Gasteinerdalen
Vem passar resan?

– Du som tycker om att träna utomhus
– Du som tycker om att springa
– Du som vill bli bättre på att springa
– Du som uppskattar vidunderlig natur och miljö
– Du som vill kombinera lyxigt boende och god mat med ett eller två träningspass varje dag

Lofsan i Bad Gastein

Hur vältränad behöver jag vara?

– Du kommer att få ut mest av resan om du kan springa 5 km utan att stanna. Om du kan springa längre än så är det bra men inte nödvändigt. Du behöver inte vara vältränad, däremot träningsglad och villig att hänga med nya människor.

Löpträning med Lofsan

Kan jag åka själv?

– Ja absolut, på mina träningsresor brukar hälften av deltagarna åka ensamma.

Träningsvecka med Lofsan

Hur mycket träningskläder behöver jag ha med?

– Du behöver ha med flera ombyten, både sommarkläder och kläder för kallare väder. När vi gör toppturen (ej löpning) behöver du ha skaljacka, långbyxor och riktiga vandringskängor (som går upp över anklarna).

Vandringsdag

Hur mycket egentid har man på resan?

– Du väljer alltid själv hur många och vilka pass som du vill vara med på. Vi har ett längre pass varje dag där vi åker i väg till en dal eller liknande och senare har vi ett kortare pass som oftast är upplagt som en workshop. Vi äter alla måltider gemensamt varje dag, även luncher de flesta dagarna. En av dagarna är helt fri från träning och då kan du välja att åka på utflykt till Venedig, hänga på hotellets spa eller göra en egen utflykt. På kvällarna kan du välja att hänga i hotellbaren tillsammans med oss andra eller bara vara på ditt rum. Förra året var vår grupp väldigt blandad så vi hade sjukt kul tillsammans 🙂

Stubnerkogel

Hur mycket kommer vi att springa?

– Vi kommer att springa tre träningspass under veckan, resterande pass är vandring, styrka, rörlighet och spänstträning. Se hela veckoprogrammet här >>

Vandring med Lofsan

Behöver jag särskilda skor under veckan?

– Ja, du behöver ha ett par vandringskängor som går upp över ankeln för vandringsdagen. För att få bästa grepp och fäste när vi springer i bergen rekommenderar jag dig att ta med ett par löparskor anpassade för terräng. Ta även med ett par vanliga asfaltsskor, alltså två par löparskor. Du behöver inte ta med skor för inomhusträning.

Lofsan

Hur varmt är det i Alperna i juni?

– Temperaturen kan växla mellan 10 och 20 grader, så ta med kläder som funkar bra i alla väder. Tänk även på att det kan bli kallt uppe på toppen så tunna löparhandskar och pannband/bandana/buff kan vara skönt. Solglasögon som går att springa med och keps är alltid bra att ha med sig. Vädret kan växla snabbt i Alperna, så om det regnar i byn kan det vara sol på toppen. Vi anpassar träningen och schemat efter vädret.

Sugen på att följa med? Det finns fortfarande några platser kvar.
Läs mer och boka här >>

Läs Lofsans blogg här >>

Lofsans träningsresa

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *