Ska du köra Vasaloppet i vinter och behöver vässa tekniken eller är du helt grön och vill lära dig grunderna. I vinter kör vi för tredje året i rad Längdveckan i Bad Gastein. Med Vasaloppsvinnarna Håkan Westin och Daniel Tynell i spetsen kommer det att bjudas på en fullspäckad vecka med längd- och teknikträning. Vi bad Daniel att avslöja sina bästa vallningstips och berätta lite mer om resans träningsupplägg.

Vad är det bästa med längdveckan i Bad Gastein?

- Längdveckan bjuder verkligen på allt en skidåkare kan önska sig. Massor av härlig längdskidåkning, gemenskap och goda middagar i en fantastisk alpmiljö. Hela gänget delar samma intresse för längdskidåkning vilket skapar en härlig gemenskap och många skratt. Under veckan får man garanterat nya vänner och värdefulla träningstips som man kan ha användning för hemma.
Bild: Heléne Sjöstrand, Falun

Vem passar resan?

- Detta låter kanske lite uppenbart men Längdveckan passar verkligen alla - oavsett tidigare nivå. I början av veckan delar vi in alla deltagare i olika grupper beroende på tidigare erfarenhet och nivå, och i varje grupp tränar man efter sin egna förmåga. Vi är många längdinstruktörer på plats vilket gör att vi har tid att ge individuell feedback.
Langdtraning

Hur vältränad måste man vara?

- Åter igen, Längdveckan passar alla, unga som gamla, vältränade som mindre vältränade. Givetvis blir det roligare att åka om man har en relativt god grundkondition men man behöver absolut inte vara supertränad för att hänga med i tempot.

Vilka är dina bästa träningstips inför resan?

- Mitt absolut bästa tips är att i första hand se över sin egen utrustning. Med bra utrustning blir det både roligare och enklare att åka. Träningsmässigt är det bra om man hinner åka lite längd innan resan. Om man bor söderut och saknar snö är ett bra alternativt rullskidor och gymträning.

Vilka är dina bästa vallningsknep?

- Det finns en uppsjö av olika vallningstekniker och produkter på marknaden. Men mitt främsta tips är att prova sig fram bland olika vallor och lära sig att hantera glidvall och fästvallor först. Min personliga favorit är dock en vallningsfri skida. Under Längdveckan hjälper vi insturktörer till att valla och ge bra tips och råd på hur man ska tänka kring vallning.
Bild: Heléne Sjöstrand, Falun

Hur lägger man upp sin träning inför ett Vasalopp?

- Grundläggande är att tänka långsiktigt med sin träning. Att först och främst träna för att må bra och göra träningen till en naturlig del av sin vardag. Om man tycker att träningen är rolig har man kommit en bra bit på vägen och kommer förhoppningsvis vilja lägga mycket tid på det. Ju mer man tränar, desto bättre förutsättningar skapar man för att bli duktig.

One Comment

  1. Donny Långström

    Hejsan!

    Jag och min sambo kommer att vara på längdveckan v.2, 7-14 januari.

    Om det är möjligt skulle jag gärna vilja prova följande av Atomics skidor:

    Atomic Redster Skintec 205 cm medium och 198 cm hard.

    Atomic Redster Carbon Clssic 207 cm Cold Soft och 202 cm Cold medium

    Och min sambo skulle gärna prova:

    Atomic Redster Skintec 191 cm hard.

    Tack på förhand!

    Mvh D

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *